Baza pitanja OFK
29/02/2024

Baza pitanja OFK

 LISTA PITANJA

ZA TESTIRANJE OPŠTIH FUNKCIONALNIH KOMPETENCIJA SLUŽBENIKA U ORGANIMA AUTONOMNE POKRAJINE I JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE

 OBLAST: ORGANIZACIJA I RAD ORGANA AUTONOMNE POKRAJINE, ODNOSNO LOKALNE SAMOUPRAVE U REPUBLICI SRBIJI

 

 

I

Istorijski, pravni, politički, kulturni i ekonomski kontekst

u Republici Srbiji

  1. Dan državnosti Republike Srbije je praznik kojim se obeležava dan podizanja Prvog srpskog ustanka u Orašcu (1804) i dan donošenja prvog ustava Kneževine Srbije – Sretenjskog ustava u Kragujevcu (1835). Dan državnosti se slavi:

a) 29. i 30 novembra

b) 15. i 16. februara

v) 11. i 12. novembra

 

  1. Srbi u Austrijskom carstvu su proglasili Srpsku Vojvodinu, kao izraz težnje za očuvanje nacionalne posebnosti:

a) Na Majskoj skupštini održanoj 1848. godine

b) Osnivanjem FNR Jugoslavije 1945. godine

v) donošenjem Sretenjskog ustava iz 1835. godine

 

  1. Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija je dobila naziv po ptici kos i reči metoh koja označava:

a) vrstu hladnog oružja

b) naziv starog srednjovekovnog grada

v) manastirsko imanje

 

  1. novembra 1918. godine, Velika narodna Skupština Srba, Bunjevaca i ostalih Slovena u Banatu, Bačkoj i Baranji donela je odluku da se Banat, Bačka i Baranja:

a) prisajedine Kraljevini Srbiji

b) uđu u sastav Države Slovenaca, Hrvata i Srba i potom uđu u sastav zajedničke države sa Kraljevinom Srbijom

v) budu posebna država koja će potom ući u sastav zajedničke države sa Kraljevinom Srbijom

 

  1. Kada je Kralj Aleksandar Karađorđević 6. januara 1929. godine ukinio skupštinu i proglasio Kraljevinu Jugoslaviju, 3. oktobra 1929. godine, pokrenuo je postupak izmene dotadašnje teritorijalne organizacije. Osnovna teritorijalna jedinica je tada postala:

a) oblast

b) pokrajina

v) banovina

 

  1. Po Ustavu Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije iz 1974. godine, osnovna društveno-politička zajednica je bila:

a) opština

b) srez

v) pokrajina

 

  1. Pravo građana na pokrajinsku autonomiju i lokalnu samoupravu utvrđeno je:

a) Ustavom Republike Srbije

b) Posebnim zakonima

v) Odlukama autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave

 

  1. Zakonom o javnoj svojini predviđeno je da:

a) pravo na javnu svojinu ima samo Republika Srbija, koja autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave daje pravo korišćenja nad sredstvima u javnoj svojini Republike

b) pravo na javnu svojinu imaju Republika Srbija i autonomna pokrajina, dok jedinica lokalne samouprave ima pravo korišćenja nad sredstvima ustupljenim od Republike i autonomne pokrajine

v) javnu svojinu čini pravo svojine Republike Srbije – državna svojina, pravo svojine autonomne pokrajine – pokrajinska svojina i pravo svojine jedinice lokalne samouprave – opštinska, odnosno gradska svojina

 

  1. Po Zakonu o javnom dugu, lokalne vlasti:

a) mogu se zaduživati samo u zemlji, u domaćoj valuti

b) mogu se zaduživati u zemlji i inostranstvu, u domaćoj i stranoj valuti, u skladu sa zakonom

v) lokalne vlasti se ne mogu zaduživati

 

  1. Teritorija jedinica lokalnih samouprava u Republici Srbije utvrđena je:

a) Odlukom jedinice lokalne samouprave

b) Aktom Vlade

v) Zakonom o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije

 

II

Poslovi i organizacija autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave

  1. Najviši pravni akt jedinice lokalne samouprave je:

a) odluka o organizaciji organa JLS

b) statut

v) povelja

 

  1. Prilikom donošenja statuta jedinice lokalne samouprave:

a) obavezna je da nacrt statuta dostavi nadležnom republičkom organu radi dobijanja prethodne saglasnosti

b) samostalno donosi statut

v) po donošenju statuta obavezna je da ga dostavi nadležnom republičkom organu radi dobijanja naknadne saglasnosti

 

  1. Nadležnosti opštine (grada) kao jedinice lokalne samouprave utvrđene su:

a) Ustavom Republike Srbije i Zakonom o lokalnoj samoupravi

b) Ustavnim Zakonom o sprovođenju Ustava Republike Srbije

v) Zakonom o državnoj upravi

 

  1. Komunalne delatnosti, kojima se stvaraju uslovi za ostvarenje životnih potreba građana i pravnih lica, uređuje i obezbeđuje:

a) jedinica lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom

b) Republika, preko svojih organa i saveta upravnih okruga

v) Republika, koja određena ovlašćenja poverava jedinici lokalne samouprave

 

  1. Opština, preko svojih organa, stara se:

a) o izgradnji i rekonstrukciji, održavanju i korišćenju auto-puteva, magistralnih puteva i lokalnih puteva koji se nalaze na njenoj teritoriji

b) o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od opštinskog značaja

v) o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju javnih objekata od opštinskog značaja, a ne i puteva

 

  1. Organi jedinica lokalne samouprave – opštine su:

a) predsednik opštine, sekretar skupštine opštine i Savet mesne zajednice

b) opštinska uprava i lokalni ombudsman

v) skupština opštine, predsednik opštine, opštinsko veće, opštinska uprava

 

  1. Kada se pojedini poslovi državne uprave povere svim ili pojedinim opštinama, sredstva za obavljanje poverenih poslova obezbeđuju se:

a) u budžetu jedinice lokalne samouprave, iz sredstava budžetske rezerve

b) u budžetu jedinice lokalne samouprave, iz redovnih sredstava

v) u budžetu Republike Srbije u skladu sa vrstom i obimom poslova

 

  1. Izbor i prestanak mandata odbornika u jedinicama lokalne samouprave regulisan je:

a) Zakonom

b) Statutom jedinice lokalne samouprave

v) Odlukom skupštine jedinice lokalne samouprave

 

  1. Mandat poslanika u Skupštini AP Vojvodine traje:

a) dve godine

b) četiri godine

v) pet godina

 

  1. Vroj odbornika u skupštini grada utvrđuje se statutom grada, s tim da njihov broj ne može biti veći od:

a) 25

b) 50

v) 90

 

  1. Predsednik skupštine jedinice lokalne samouprave:

a) organizuje rad skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama

b) izvršava odluke opštinske uprave

v) po funkciji obavlja poslove predsednika opštine

 

  1. Pokrajinska Vlada je:

a) izvršni organ

b) zakonodavni organ

v) organ uprave

 

  1. Predsednik opštine/gradonačelnik bira se iz reda odbornika. Izborom na funkciju predsedniku opštine/gradonačelniku:

a) ostaje mandat u skupštini opštine i on nastavlja da vrši odborničku funkciju

b) zamrzava se mandat, a skupština nastavlja da radi sa smanjenim brojem odbornika

v) prestaje mandat odbornika u skupštini opštine

 

  1. Opštinu/grad predstavlja i zastupa:

a) predsednik opštine/gradonačelnik

b) predsednik skupštine

v) načelnik gradske/opštinske uprave

 

  1. O izboru zamenika predsednika opštine/gradonačelnika i članova opštinskog/gradskog veća odlučuje:

a) skupština opštine

b) predsednik opštine/gradonačelnik

 

  1. O donošenju statuta, budžeta, prostornih i urbanističkih planova jedinice lokalne samouprave odlučuje:

a) opštinsko/gradsko veće

b) predsednik skupštine jedinice lokalne samouprave

v) skupština jedinice lokalne samouprave većinom od ukupnog broja odbornika

 

  1. U upravnom postupku, u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti opštine, rešava:

a) predsednik opštine/gradonačelnik

b) opštinsko/gradsko veće

v) radno telo skupštine za predstavke i pritužbe

 

  1. Zakone i propise čije je izvršavanje povereno opštini neposredno izvršava:

a) opštinska/gradska uprava

b) predsednik opštine/gradonačlenik

b) opštinsko veće

 

  1. Uprave za pojedine oblasti, kao deo organa uprave u jedinicama lokalne samouprave, mogu se obrazovati:

a) samo u gradovima

b) u svim jedinicama lokalne samouprave

v) u jedinicama lokalne samouprave koje imaju preko 50 000 stanovnika

 

  1. Akt o organizaciji opštinske/gradske uprave donosi:

a) predsednik opštine/gradonačlenik

b) opštinsko/gradsko veće

v) skupština jedinice lokalne samouprave

 

  1. Načelnik opštinske/gradske uprave postavlja se nakon sprovedenog javnog konkursa na period od:

a) četiri godine

b) pet godina

b) sedam godina

 

  1. U postupku pred opštinskom/gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se:

a) propisi kojima se uređuje upravni postupak

b) uputstva resornih ministarstava

v) sudska praksa

 

  1. Pomoćnici predsednika opštine/gradonačelnika postavljaju se na period:

a) od pet godina

b) bez vremenskog ograničenja

v) dok traje dužnost predsednika opštine

 

  1. Prema Zakonu o lokalnoj samoupravi, za nezavisnu i samostalnu kontrolu poštovanja prava građana, utvrđivanje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata jedinice lokalne samouprave, ovlašćen je:

a) lokalni ombudsman

b) predsednik opštine

v) skupština opštine

 

  1. Organ/telo u jedinici lokalne samouprave koji je nadležno da daje mišljenje o aktima koji su od značaja za ravnopravnost nacionalnih manjina u jedinicama lokalne samouprave je:

a) Savet za međunacionalne odnose

b) Veće

v) Skupština

 

  1. Skupština jedinice lokalne samouprave može se raspustiti ako:

a) skupština ne zaseda duže od tri meseca ili ne izabere predsednika opštine i opštinsko veće u roku od mesec dana od dana konstituisanja skupštine JLS

b) skupština ne zaseda duže od tri meseca ili ne izabere predsednika opštine i opštinsko veće u roku od mesec dana od dana konstituisanja skupštine JLS ili od dana njihovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke ili ne donese statut ili budžet u roku utvrđenom zakonom

v) ne donese statut ili budžet u roku utvrđenom zakonom

 

  1. Statut, pokrajinske skupštinske odluke i drugi opšti akti Skupštine autonomne pokrajine, kao i pokrajinske uredbe i drugi opšti akti Pokrajinske vlade objavljuju se:

a) u „Službenom glasniku Republike Srbije“

b) u „Službenom listu Autonomne pokrajine“

v) u službenim glasilima jedinica lokalne samouprave sa teritorije Autonomne pokrajine

 

  1. Mesne zajednice se obavezno osnivaju radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima:

a) tačno

b) netačno

 

III

Načela rada autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave

  1. Za kvalitetno i efikasno vršenje poverenih nadležnosti državne uprave opštini/grad odgovornost snosi:

a) Republika Srbija

b) Vlada Republike Srbije

v) jedinica lokalne samouprave

 

  1. Svi opšti akti autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave moraju biti saglasni sa:

a)  Ustavom

b) Ustavom i zakonom

v) Ustavom, zakonom i njihovim statutima

 

  1. U postupku pred opštinskom upravom, kada se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o:

a) upravnom postupku

b) parničnom postupku

v) prekršajnom postupku

 

  1. U Republici Srbiji, po Ustavu Republike Srbije, u službenoj upotrebi su:

a) srpski jezik i ćiriličko pismo

b) srpski jezik i ćiriličko pismo, a službena upotreba drugih jezika i pisama uređuje se zakonom na osnovu Ustava

v) srpski jezik i ćiriličko i latinično pismo

 

  1. Označite tačan odgovor:

a) Republika Srbija štiti prava nacionalnih manjina. Država jemči posebnu zaštitu nacionalnim manjinama radi ostvarivanja potpune ravnopravnosti i očuvanja identiteta.

b) Republika Srbija štiti prava nacionalnih manjina. Država ne jemči posebnu zaštitu nacionalnim manjinama već nacionalne manjine moraju samostalno da ostvaruju kolektivna/pojedinačna prava.

v) Nacionalne manjine ostvaruju svoja prava samo u okviru svoje zajednice.

 

  1. Svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu bez diskriminacije. Zabranjena je svaka diskriminacija:

a) po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta

b) po bilo kom osnovu, osim pola, starosti, nacionalne pripadnosti i veroispovesti

v) po bilo kom osnovu, osim imovnog stanja

 

  1. Za vreme trudnoće, porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta, zaposlenoj koja je u radnom odnosu na određeno vreme, radni odnos:

a) prestaje istekom vremena na koji je zaključen

b) produžava se do isteka korišćenja prava na odsustvo

v) preobražava se u radni odnos na neodređeno vreme

 

  1. Upotreba podataka o ličnosti izvan svrhe za koju su prikupljeni, u skladu sa zakonom, je:

a) dozvoljena, ako su već prikupljeni u bilo kojoj evidenciji

b) zabranjena i kažnjiva, osim za potrebe vođenja krivičnog postupka ili zaštite bezbednosti Republike Srbije, na način predviđen zakonom

v) zabranjena i kažnjiva u svim situacijama

 

  1. Da li građani Republike Srbije, pripadnici nacionalnih manjina, imaju pravo da učestvuju u upravljanju javnim poslovima i da stupaju na javne funkcije:

a) da, pod istim uslovima kao ostali građani

b) nemaju pravo

v) da, ako je njihova zastupljenost veća od 10% od ukupnog broja građana u jedinici lokalne samouprave

 

  1. Prema Ustavu, pravo na posebnu zaštitu na radu i posebne uslove rada, u skladu sa zakonom imaju:

a) žene, omladina i invalidi

b) invalidi

v) lica u radnom odnosu na neodređeno vreme koja imaju zdravstvene smetnje

 

  1. Pravo na štrajk može biti ograničeno:

 a) zakonom

b) odlukom poslodavca

v) ne može biti ograničeno, svi imaju pravo na štrajk

 

  1. Obavljanje određenih poslova iz svoje nadležnosti Republika Srbija:

a) može da poveri autonomnoj pokrajini i jedinici lokalne samouprave

b) može da poveri samo autonomnoj pokrajini

v) ne može da poveri, već ih samostalno izvršava

 

  1. Vrednosti od posebnog značaja za AP Vojvodinu su prema Statutu AP Vojvodine:

a) ostvarivanje lokalne samouprave putem građanskih inicijativa, zbora građana i referenduma

b) višejezičnost, višekulturalnost i sloboda veroispovesti

v) saradnja sa organima Republike Srbije i jedinicama lokalne samouprave

 

  1. Narodnom inicijativom moguće je predložiti:

a) donošenje ili izmenu lokalnih propisa za čije donošenje je nadležna skupština JLS

b) izmenu budžeta JLS

v) smenu predsednika opštine/gradonačelnika

 

  1. Organi i službe jedinice lokalne samouprave su dužni da na podnete pritužbe građana odgovore:

a) u roku od 15 dana, bez obzira na to da li podnosilac pritužbe zahteva odgovor

b) u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe zahteva odgovor

v) rok za odgovor na podnete pritužbe nije propisan

 

  1. Cilj međuopštinske saradnje je:

a) sprovođenje jedinstvenih izbora za teritoriju više opština

b) osnivanje upravnog okruga za teritoriju više opština

v) udruživanje kapaciteta dve ili više JLS radi efikasnijeg pružanja usluga građanima i privredi

 

  1. Jedinica lokalne samouprave je nadležna za sprovođenje propisa u oblasti zaštite životne sredine, u delu koji se odnosi na JLS i donošenje pojedinih propisa u skladu sa nadležnostima u ovoj oblasti:

a) netačno

b) tačno

 

  1. Ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa onemogućava vršenje nadležnosti jedinice lokalne samouprave, nadležni organ jedinice lokalne samouprave:

a) ima pravo na prigovor ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave

b) ima pravo na prigovor Vladi Republike Srbije

v) ima pravo žalbe Ustavnom sudu

 

IV

Prava i obaveze službenika

  1. Prava i obaveze službenika u organima autonomne pokrajine, odnosno jedinicama lokalne samouprave regulisana su:

a) Zakonima, podzakonskim aktima, kolektivnim ugovorima i pravilnikom o radu

b) Statutom jedinice lokalne samouprave

v) Posebnom odlukom jedinice lokalne samouprave

 

  1. Radna mesta službenika dele se na:

a) funkcionere i izvršilačka radna mesta

b) položaje i izvršilačka radna mesta

v) funkcionere, položaje i nameštenike

 

  1. Radno mesto u organu JLS može se popuniti putem javnog konkursa ako je:

a) predviđeno Kadrovskim planom i Pravilnikom o sistematizaciji

b) predviđeno Kadrovskim planom

v) predviđeno Pravilnikom o sistematizaciji

 

  1. Najviše zvanje u opštinama je:

a) samostalni savetnik

b) viši savetnik

v) savetnik

 

  1. U jedinicama lokalne samouprave:

a) probni rad je obavezan ako rukovodilac organa proceni da je licu potreban probni rad

b) probni rad je obavezan za sva lica koja ranije nisu zasnivala radni odnos u državnom organu, organu AP ili JLS

v) za sva lica koja zasnivaju radni odnos u JLS

 

  1. Preuzimanje službenika iz jedne JLS u drugu JLS vrši se:

a) sporazumom o preuzimanju, bez saglasnosti službenika koji se preuzima

v) sporazumom o preuzimanju, za koji može da se traži saglasnost službenika, ali koja nije obavezna

v) sporazumom o preuzimanju, uz saglasnost službenika koji se preuzima

 

  1. U kabinetu gradonačelnika/predsednika opštine:

a) može se zasnovati radni odnos na određeno vreme dok traje njihova dužnost

b) ne može se zasnovati radni odnos

v) lica mogu da rade samo po osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova

 

  1. Stručno usavršavanje službenika je:

a) sticanje novih znanja službenika na njegovu ličnu inicijativu

b) pravo i dužnost službenika da se stručno usavršava u skladu sa potrebama poslodavca

v) uslov za napredovanje službenika u više zvanje

 

  1. Na rešenje kojim se odlučuje o njegovim pravima i dužnostima, kada je zakonom to dozvoljeno, službenik ima:

a) pravo na prigovor gradonačelniku

b) pravo na pritužbu načelniku

v) pravo žalbe Žalbenoj komisiji

 

  1. Dostavljanje rešenja službeniku koji je prisutan na radu vrši se:

a) lično, u prostorijama organa

b) lično, na adresi koju je službenik prijavio i koja se nalazi u kadrovskoj evidenciji

v) preporučenom poštom, koja se šalje na adresu koju je službenik prijavio i koja se nalazi u kadrovskoj evidenciji

 

  1. U organima autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave:

a) nije dozvoljeno sindikalno i profesionalno udruživanje

b) službenik ima pravo da bude član sindikata i profesionalnog udruženja i njihovih organa upravljanja

v) službenika ima pravo da bude član profesionalnog, ali ne i sindikalnog udruženja

 

  1. Usmeni nalog rukovodioca službenik je:

a) dužan da izvrši u svakoj situaciji, bez obzira na to što smatra da je nalog suprotan propisima ili pravilima struke ili da njegovo izvršenje može da prouzrokuje štetu

b) dužan da odbije da izvrši, ako smatra da je nalog suprotan propisima ili pravilima struke, što saopštava rukovodiocu ili da njegovo izvršenje može da prouzrokuje štetu, što pismenim putem saopštava rukovodiocu

v) nije dužan da izvrši ako je nalog suprotan propisima ili pravilima struke, sve dok predsednik opštine/gradonačelnik ne donose odluku u vezi izvršenja izdatog naloga

 

  1. U slučaju elementarnih nepogoda, više sile ili drugih nepredvidivih okolnosti, službenik je:

a) dužan da radi na nižem radnom mestu sve dok traju te okolnosti i prima platu novog radnog mesta

b) dužan da radi na nižem radnom mestu sve dok traju te okolnosti i prima platu svog radnog mesta ako je ona veća

v) nije dužan da radi poslove nižeg radnog mesta

 

  1. Službenik je dužan da čuva tajne podatke koje sazna u obavljanju svojih dužnosti, kao i da primenjuje propisane mere njihove zaštite, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje tajnost podataka:

a) dok je u radnom odnosu u organu autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave

b) za vreme dok je u radnom odnosu i po prestanku radnog odnosa u organu autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave

v) za vreme dok je u radnom odnosu i jednu godinu po prestanku radnog odnosa u organu autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave

 

  1. Službenik koji je u radnom odnosu na neodređeno vreme u organu jedinice lokalne samouprave:

a) dužan je da ima položen državni stručni ispit

b) može da ima položen državni stručni ispit

v) ne polaže državni stručni ispit, jer je on predviđen samo za državne službenike

 

  1. Službenika u radnom odnosu na neodređeno vreme u organu jedinice lokalne samouprave dobija rešenje o oceni svog rada:

a) svakog meseca

b) jednom godišnje

v) samo ukoliko je potrebno da unapredi svoj rad

 

  1. U slučajevima teže povrede radne dužnosti zaposlenih u organima jedinice lokalne samouprave:

a) može se sprovesti disciplinski postupak

b) obavezno se sprovodi disciplinski postupak

v) ne sprovodi se disciplinski postupak, već načelnik uprave samostalno odlučuje o disciplinskoj odgovornosti

 

  1. Disciplinski postupak protiv načelnika uprave, kao službenika na položaju pokreće i vodi:

a) predsednik opštine/gradonačelnik

b) nadležni sud 

v) opštinsko/gradsko veće, kao organ nadležan za njegovo postavljanje

 

  1. Radni odnos službeniku u JLS prestaje po sili zakona:

a) kada ispuni uslove za penziju, nezavisno od godina života

b) kada napuni 65 godina života ako ima najmanje 15 godina staža osiguranja

v) kada napuni 63 godine života

 

  1. O žalbama službenika u drugom stepenu u jedinici lokalne samouprave odlučuje:

a) predsednik opštine/gradonačelnik

b) žalbena komisija

v) opštinsko/gradsko veće

 

                                                              V

Propisi u oblasti borbe protiv korupcije i unapređenje integriteta

 

  1. U vezi sa vršenjem svojih poslova službenik:

a) ne sme da primi bilo kakav poklon, niti bilo kakvu uslugu ili drugu korist za sebe ili sa njime povezana lica

b)  ne sme da primi poklon, ali može da primi uslugu ili drugu korist za sebe ili sa njime povezana lica koju ne ostvaruje na svom poslu

v) ne sme da primi poklon u vezi s vršenjem svojih poslova, izuzev protokolarnog ili prigodnog poklona manje vrednosti, niti bilo kakvu uslugu ili drugu korist za sebe ili s njime povezanih lica

 

  1. Protokolarni poklon i prigodni poklon manje vrednosti službeniku ili funkcioneru je:

a) onaj poklon čija vrednost ne prelazi 10% prosečne mesečne zarade, bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji

b) poklon bilo koje vrednosti koji je dobijen u vezi sa vršenjem posla

v) onaj poklon čija vrednost ne prelazi 50% prosečne mesečne zarade, bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji

 

  1. Za dodatni rad službenika kod drugog poslodavca:

a) nije potrebna saglasnost poslodavca kod koga je službenik u radnom odnosu

b) obavezna je saglasnost poslodavca, osim za dodatni naučnoistraživački rad, objavljivanje autorskih dela i rad u kulturno-umetničkim, humanitarnim, sportskim i sličnim udruženjima

v) dovoljno je da službenik o dodatnom radu obavesti poslodavca

 

  1. Ako u vezi obavljanja poslova radnog mesta službenik dođe do saznanja da je izvršena radnja korupcije u organu u kome radi, dužan je da:

a) usmeno obavesti rukovodioca o radnji korupcije

b) usmeno obavesti predsednika opštine/gradonačelnika o radnji korupcije

v) pismeno obavesti rukovodioca o radnji korupcije

 

  1. Uzbunjivač je:

a) lice koje se stara o zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava i sloboda

b) fizičko lice koje izvrši uzbunjivanje u vezi sa svojim radnim angažovanjem, postupkom zapošljavanja, korišćenjem usluga državnih i drugih organa, nosilaca javnih ovlašćenja ili javnih službi, poslovnom saradnjom i pravom vlasništva na privrednom društvu

v) načelnik gradske/opštinske uprave

 

  1. Za vreme dok je u radnom odnosu u organu autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave, službenik:

a) ne može da se bavi preduzetništvom

b) može da se bavi preduzetništvom, osim ako se bavi delatnošću koja ima veze sa obavljanjem poslova njegovog radnog mesta

v) može da se bavi preduzetništvom, bez obzira na delatnost za koju se registrovao

 

  1. Plan integriteta je dokument kojim se:

a) na osnovu samoprocene rizika od korupcije i odabiru adekvatnih mera za njihovo sprečavanje, vrši unapređenje rada, efikasnosti, profesionalnih standarda i etičke kulture inistucije

b) uređuje trošenje javnih sredstava

v) uređuju pravila etičkog ponašanja službenika

 

  1. Pravila etičkog ponašanja službenika i nameštenika uređuju se:

a) statutom jedinice lokalne smouprave

b) rešenjem o prijemu u radni odnos

b) kodeksom ponašanja službenika i nameštenika

 

  1. Državni organ u čijoj je nadležnosti nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju korupcije i drugi poslovi u vezi sprečavanja korupcije je:

a) Agencija za sprečavanje korupcije

b) Ministarstvo pravde

v) Vrhovno javno tužilaštvo

 

VI

Odnos organa, službi i organizacija sa drugim imaocima javnih ovlašćenja

  1. U JLS za dostavljanje podataka i isprava jedinice lokalne samouprave koje traži nadležni državni organ Republike Srbije, odgovoran je:

a) sekretar skupštine

b) predsednik skupštine

v) načelnik uprave

 

  1. U postupku rešavanja o pravima, obavezama ili pravnim interesima fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke:

a) stranka je dužna da pribavi i dostavi sve podatke iz službenih evidencija jedinice lokalne samouprave

b) organ JLS po službenoj dužnosti pribavlja sve potrebne podatke iz službenih evidencija

 

  1. Vlada Republike Srbije, ako smatra da opšti akt jedinice lokalne samouprave nije saglasan sa Ustavom i zakonom:

a) može da obustavi od izvršenja opšti akt jedinice lokalne samouprave i da pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti pred Ustavnim sudom

b) dužna je da obustavi od izvršenja  akt jedinice lokalne samouprave rešenjem koje se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

 

  1. Informacija od javnog značaja, koju je organ JLS dužan da dostavi licu po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja je:

a) informacija kojom raspolaže i koja je nastala u radu ili u vezi sa radom organa, sadržana je u određenom dokumentu, a odnosi se na sve ono o čemu javnost ima opravdan interes da zna

b) svaka informacija kojom raspolaže organ, bez obzira da li je nastala u radu ili u vezi sa radom organa

v) samo informacija koja se vodi u službenim evidencijama organa

 

  1. U slučaju da organ autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave odbije zahtev lica za ostvarivanje prava na pristup informacijama od javnog značaja, pravno sredstvo koje stoji na raspolaganju licu je:

a) prigovor nadležnom organu autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave

b) tužba nadležnom osnovnom sudu

v) žalba Povereniku

 

  1. Stalna konferencija gradova i opština je:

a) dobrovoljno udruženje gradova, opština i gradskih opština u Srbiji

b) obavezno udruženje svih gradova, opština i gradskih opština u Srbiji

v) državni organ

 

VII

Elektronska uprava

  1. Zakonom o elektronskoj upravi uređeno je:

a) Kancelarijsko poslovanje

b) Elektronsko upravno postupanje organa javne uprave

v) elektronsko kancelarijsko poslovanje

 

  1. Elektronsko jedinstveno upravno mesto je:

a) poseban baner na veb prezentaciji organa na kome se podnose elektronski podnesci stranaka

b) poseban softver u kome su smeštene sve baze podataka organa javne uprave

v) veb portal ili drugo softversko rešenje koje na jednom mestu omogućava elektronsko upravno postupanje jednog ili više organa radi ostvarivanja jednog ili više prava

 

  1. Dokument u elektronskom obliku:

a) nema punovažnost i dokaznu snagu, zato što je u elektronskom obliku

b) ima punovažnost i dokaznu snagu sve dok se ne prebaci u štampani oblik

v) ima punovažnost i dokaznu snagu kao dokument u pisanoj formi

 

  1. Portal eUprave je:

a) portal na kome organi javne uprave razmenjuju informaciju o elektronskom upravnom postupanju

b) nacionalni veb portal eUprava kao jedinstvena pristupna tačka elektronskoj upravi organa

v) portal preko koga fizička i pravna lica mogu da daju svoje predloge za unapređenje elektronskog upravnog postupanja

 

  1. Elektronski podnesci se podnose:

a) na mejl organa, u slobodnoj formi, s tim da mora biti razumljiv i da sadrži sve što je potrebno da bi po njemu moglo da se postupa

b) na pripremljenom štampanom obrascu koji stranaka popunjava, potom skenira i elektronski dostavlja organu

v) putem elektronskih obrazaca za podnošenje elektronskih podnesaka, koje je organ dužan da pripremi

 

  1. Prijem elektronskog podneska se evidentira:

a) u elektronskoj pisarnici

b) kod ovlašćenog lica organa

v) kod rukovodioca organa

 

  1. Veb prezentacija JLS, prema Zakonu o elektronskoj upravi izrađuje se:

a) u okviru bilo kog domena

b) u okviru propisanog .rs i .srb domena

v) u okviru bilo kog domena, uz saglasnost Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu

 

  1. Fizičko i pravno lice može da koristi usluge preko Portala eUprave:

a) preko internet pretraživača, traženjem i korišćenjem elektronske usluge

b) preko veb prezentacije organa

v) ako se registruje i kada mu organ otvori korisnički nalog i obezbedi korišćenje jedinstvenog elektronskog sandučića