Жестивал промовисан у Медија центру у Београду
04/08/2017

Жестивал промовисан у Медија центру у Београду

У Ужицу ће 18. и 19. августа бити одржан Трећи Међународни фестивал воћних ракија, на коме ће се више од сто ракија из Златиборског округа, Србије и региона у три категорије борити за назив најбољих. Циљ ове привредно-туристичке манифестација која је такмичарског и продајног карактера, јесу очување традиције, промоција и унапређење производње и пласмана воћних ракија, као и представљање туристичких и других потенцијала Србије и региона.

“Жестивал” организује град Ужице у сарадњи са Регионалном привредном комором, Пословним клубом Западне Србије, Регионалном агенцијом Златибор, Пољопривредно саветодавном и стручном службом Ужице и Туристичком организацијом регије Западна Србија.

Организацију Међународног фестивала воћних ракија “Жестивал“ Ужице 2017 је подржала Стална радна група за регионални рурални развој (SWG) у Југоисточној Европи у партнерству са немачком агенцијом за међународну сарадњу (GIZ) уз финансијску подршку немачког федералног Министарства за економски развој и сарадњу (BMZ).

За “Жестивал” влада све веће интересовање како учесника, тако и људи који желе да посете ову манифестацију. Од ове године фестивал је међунароног карактера и поред произвођача воћних ракија Златиборског округа и Србије, излагаће и озбиљне дестилерије из Босне и Херцеговине и Црне Горе”, казао је председник Скупштине Града Ужица Бранислав Митровић у Медија центру у Београду, најављујући манифестацију.


Према његовим речима, осим афирмисаних произвођача, “Жестивал”промовише и подстиче нове произвођаче, посебно пољопривредна газдинстава која имају потенцијал за производњу. Тај потенцијал ће се најбоље видети кроз најмање 100 узорака разних ракија које ће изложити више од тридесет излагача. Листа још није закључена, али извесно је да ће сем шест општина Златиборског округа, у категорији пољопривредних газдинстава своје представнике имати произвођачи из Горњег Милановца и Ивањице, те пограничних суседа Вишеграда и Рудог. Посебан подстицај малим произвођачима је и признање које ће најбољи добити, јер ће оцењивање ракија бити у две категорије –
– предузећа и предузетници и индивидуална газдинства.

Производе ће оцењивати стручни жири у коме су највећи стручњаци у овој области са Пољопривредног факултета у Београду и Института за воћарство из Чачка.

“У темељу наше манифестације је традиција. Веома занимљив је податак да је 1892. ужички предузетник Тома Наумовић у Бриселу излагао ужичку клековачу и добио златну медаљу. Последњих деценија појавом све већег броја породичних дестилерија и укључивањем науке у цели процес, наше ракије на домаћем и страном тржишту заузимају важно место”, рекао је Митровић, додајући да поједине ракије на светском тржишту имају вишу цену него шкотски виски и француски коњак: “Међутим, ми сматрамо да воћна ракија још није довољно афирмисана, да се о овом битном производу са великим могућностима не говори на прави начин”. Зато је мисија “Жестивала”, између осталог, да разбије предрасуде о ракији као “пићу сиромашних за брзо опијање” и представи је као врхунски производ који се, како каже један од слогана “не пије, него дегустира, у њој се ужива” и представља “дивно путовање” кроз свет настао од квалитетног воћа.

Осим воћних ракија, на фестивалу ће излагати најеминентнији произвођачи и диструбутери пољопривредне механизације, опреме за справљање, складиштење и паковање ракија Посетиоцима ће се представити и произвођачи пратеће опреме као што су казани, дрвене, прохромске, стаклене и керамичке посуде, опреме за пчеларство. Посетиоцима ће бити представљени стари занати и типични производи попут меда, ужичке пршуте, лековитог биља, органске производње.

Ипак, кључни део “Жестивала” је како од несумњивог потенцијала направити сигуран посао. “Посао брендирања наших производа на домаћем и посебно међународном тржишту траје свих 365 дана у години, а током ова два дана фестивала представићемо све учеснике у ланцу, од произвођача воћа и ракија, пратећих производа и извозника и како да ту климатску конкурентну предност преточимо у финални производ, а не само да извозимо воће”, казао је Славко Лукић, директор Регионане развојне агенције, наглашавајући да су у посао брендирања укључене и значајне међународне асоцијације и агенције и да та сарадња већ даје значајне резултате. Према његовим речима од посебог значаја је укључивање малих произвођача, јер се само уз њихову помоћ може гарантовати континуирано снабдевање и стандардан квалитет. Лукић је као добар пример навео дестилерију “Зарић” у Косјерићу која је прошле године имала више од 1300 индивидуалних коопераната, малих произвођача воћа и “меке” ракије, која је полупроизвод. “Само тако можемо ићи у освајање ознаке географског порекла”, рекао је Лукић.

Једна од важнијих улога Регионалне развојне агенције “свих 365 дана”, али и самог фестивала, јесте и разбијање прерасуде да ће по уласку у Европску унију Србији бити онемогућена производња ракије, па у том смислу и припрема произвођача за стандарде које треба применити да би се освојило пробирљиво тржиште. Предност у тој утакмици је традиција органске производње воћа, али је потребно увести и најсавременију технологију у његову прераду. “Дугорочно најбоља инвестиција је улагање у брендирање воћа и воћних производа”, навео је Лукић и шири контекст Жестивала.

Према речима Мирослава Рађена, директора Туристичке организације регије Западна Србија, “Жестивал” би у наредним годинама требало да достигне значај и квалитет манифестација попут Дринске регате и ивањичке “Нушићијаде”, које привлаче велики број посетилаца. “Истраживања о мотивацији за туристичку посету неком крају показују да је међу прва три мотива управо гастрономска понуда, а ми можемо да се похвалимо квалитетном понудом воћних ракија”, казао је Рађен. Ужице туристичку понуду допуњава презентацијом других природних погодности, али и културних и историјских достигнућа.

У оквиру Жестивала 18. августа биће одржано и Боемско вече, када ће се на Тргу, уз ужичке тамбураше, евоцирати успомене на чувене ужичке боеме. После радног програма који почиње у 11.00 сати 19. августа, а завршава се проглашењем победника, наступиће и група „Легенде“.
Прави куриозитет је да ће на “Жестивалу” бити представљена и ракија од кивија, произвођача из Вирпазара, али и за организаторе и за посетиоце посебан изазов биће дегустација највеће комплет лепиње на свету, својеврсна најава за наредни “Жестивал” када ће се Шуљагина “лепиња са све” борити за Гинисов рекорд.